Didik anak dengan bercerita

>> 04 March 2009

Aku nie bercita-cita nak mengumpulkan kisah-kisah teladan. Tujuan sebenarnyer untuk dikongsi bersama-sama kawan-kawan. Pastu kita boleh ceritakan kat anak-anak kita. Resultnyer memang menarik.
Pengalaman aku sendiri, aku nie boleh la dikatakan rajin jugak la bercerita kat anak-anak aku nie. Sebab tu jer cara untuk aku suh diaorg duduk senyap skit. Kalau tak hura-hara rumah dibuatnyer. Biasa la 3 hero, 1 jer puteri).
Pernah sekali tu aku cerita kisah 3 orang miskin. Panjang la kisah tu. Aku dapat kisah tu dr majalah asuh. Fatihah, Zufayri, Zharfan mmg excited la mendengarnyer (hehheh kira best la aku cite). Baby jer kurang berminat( dia kecik lg kan tak kisah la kan). Pastu suatu aritu tetiba jer zufayri cuba remember balik kisah tu. Aku rasa kagum la jugak sbb dia boleh cerita semula aper yang aku cerita. Cuma ader la part yg dia terlupa. Pastu tu last skali dia kata .. "kita tak boleh tipu orang kan mama".
Aku sendiri pun sebenarnyer dah tak berapa ingat dah kisah tu.
So aku leh buat kesimpulan, bercerita salah satu cara untuk mengajar anak-anak kita.

p/s - jom discuss, sapa ader idea menarik leh kita share sesama dan sapa-sapa ader kisah-kisah teladan yang best pun leh kita kongsi.

2 comments:

the virt March 5, 2009 at 12:41 AM  

haah la.. tak sempat nak compose cerita lagi.. nnt eh!

Cnidaria March 6, 2009 at 12:00 AM  

wah best best .. boleh dijadikan panduan. :-)